dimecres, 10 de febrer del 2010

El gust per la lectura

Molts no entendreu el significat del títol, només els meus estimats companys de feina intuiran una mica de que es tracta.
Avui en dia la majoria de nens/es i nois/es en edat escolar necessiten que se'ls fomenti el gust per la lectura. Entre tantes hores de tele, PSP, wii i altres activitats extraescolars vàries, no troben un foradet per agafar un llibre i ni que sigui llegir el títol i el resum de la contraportada. Per això, cada any la Generalitat de Catalunya escull uns determinats llibres per a cada nivell educatiu i convoca un concurs per a les escoles que es diu com el títol d'aquest post. A més aquelles escoles que ho desitgin poden demanar activitats gratuïtes relacionades amb els diferents llibres, i com ja podeu suposar, aquí és on entrem nosaltres. Per a qui vulgui més informació aquí va el link:
http://blocs.xtec.cat/gustperlalectura/programa-el-gust-per-la-lectura/

I tot això a que ve? Doncs a que diumenge vaig estar obrint caixes de llibres que estaven a un racó de la meva habitació a casa els papes i ...sorpresa!!! Vaig trobar vintenes de llibres de quan era nena i preadolescent. I és que a mi m'encantava llegir!! Jo no he necessitat mai motivació per llegir, no he necessitat mai que 2 monitors travessessin mitja Catalunya per fer-me una activitat de 2 hores sobre un llibre que m'han obligat a llegir a l'escola. Jo devorava els llibres i els llegia una vegada i una altra. De fet, he perdut facultats amb els anys, em costa més llegir ara (bé, no llegir, enganxar-me a un llibre) que quan tenia 13 anys.

Els que em coneixeu mínimament sabeu el que em costa assumir que em faig gran i sabeu que recordar el passat és un costum habitual per a mi. Tot i així, crec que qualsevol que en la meva situació s'hagués sentit com em vaig sentir jo: aquells llibres de "El Barco de Vapor" ja fossin blancs, blaus, taronges o els tan esperats vermells que només podies llegir quan eres "gran", aquells llibres de "Escull la teva pròpia aventura" que et feien sentir que tenies la paella pel mànec en aquella història (i que ara em van la mar de bé per a que els monitors entenguin el mecanisme de les claus dicotòmiques), els llibres de la col·lecció "Resuelve el misterio" que m'encantaven perquè em feien sentir com "Sherlock Holmes" a lo adolescente, els còmics de "Zipi-Zape" o "13 Rue del Percebe" (El Mortadelo mai m'ha agradat...), els còmics de "nenes" com la "Candy" o "Esther" (sí, què passa? a mi m'agradaven!!!) i molts, molts més. Alguns només me'ls havia llegit un cop, però d'altres pràcticament me'ls sabia de memòria!!! Hi ha alguns que, gairebé 20 anys després d'haver-los llegit per últim cop, encara em diuen detallets del seu argument tan sols mirant-los a la portada!!!

No sé si els de la meva quinta éreu igual, segur que tots no. Però estic convençuda de que cada vegada hi ha menys nens i nenes amb gust per la lectura, i de que cada vegada hi haurà menys. No sé quin és el motiu: la tele? nosaltres ja en teníem; els videojocs? jo vaig jugar amb videojocs de forma habitual a partir dels 11-12 anys i seguia llegint; el consumisme que regna en la societat actual que fa que les coses no tinguin cap valor? aquí consumistes més o menys ho som tots...;la reforma educativa? li hem de tirar la culpa de tot? potser si, no sé; El que sé, és que tots aquests nens i nenes, nois i noies, no saben el que es perden.